معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز:

تاکنون بیش از ۷ هزار سفر توسط دوچرخه های اشتراکی انجام شده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: از آغاز فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز ۷ هزار و ۷۰۶ سفر با این وسیله انجام شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مجتبی زوربخش افزود: در این مدت تاکنون ۱۵ هزار و ۳۲۸ نفر اپلیکیشن بیدود را در این شهر نصب و حدود ۶ هزار نفر برای استفاده از آن ثبت نام کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی وجود دارد که طرف قرارداد دوچرخه های اشتراکی مانند پایتخت در میانه راه خدمات دهی به شهروندان را متوقف نکند،گفت: براساس جلسه ای که اخیرا با مدیران شرکت بیدود داشتم این نوید را به شهروندان تهرانی می دهم که از روز سه شنبه ۱۰ دی‌ماه، دوچرخه های بیدود را در تهران مشاهده خواهند کرد و مشکلی که ایجاد شده برطرف می شود.
زوربخش ادامه داد: شهرداری شیراز قراردادی با شرکت پاک چرخ ایرانیان معروف به بیدود منعقد کرده که تضمین های لازم در آن دیده شده و تمام جنبه های آن در بخش حقوقی شهرداری مدنظر قرار گرفته و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره ناموفق بودن طرح دوچرخه های اشتراکی گفت: سطح مشارکت و استفاده مردم شیراز از دوچرخه های اشتراکی تاکنون نشانی از ناموفقی این طرح ندارد.
معاون شهردار شیراز در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یک هزار دوچرخه اشتراکی در انبار شهرداری شیراز موجود است که تعدادی از آن به سطح خیابان ها آورده شده است و تمامی این دوچرخه ها نو است و هیچ دوچرخه دست دومی در میان این دوچرخه ها وجود ندارد.
زوربخش با بیان اینکه شاید به دلیل عدم فعالیت دوچرخه های اشتراکی طی یکماه گذشته در تهران و ورود این سیستم در هفته های اخیر به شیراز،ذهنیت استفاده از دوچرخه های دست دوم پایتخت در شیراز در ذهن برخی ایجاد شود گفت: وقتی که هزار دوچرخه تحویل انبار شهرداری شیراز شد زمانی بود که دوچرخه های بیدود هنوز در خیابان های تهران جمع آوری نشده بود.
وی اضافه کرد: قراردادی که با شرکت پاک چرخ ایرانیان و شهرداری شیراز منعقد شده با روش بی او تی و ایجاد زیرساخت و عملیات اجرایی بر عهده شرکت طرف قرارداد است و همچنین دوچرخه ها باید مرتب نگهداری و همیشه در شرایط استاندارد قرار داشته باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون هزار دوچرخه اشتراکی در اختیار شهرداری شیراز قرار دارد که حدود ۲۰۰ دستگاه آن وارد خیابان ها شده و به مرور زمان طی هفته های آینده این تعداد در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و تا آخر اسفندماه ۹۸ نیز این تعداد به ۲ هزار دستگاه دوچرخه افزایش می یابد و در بازه زمانی پنج ساله قرارداد با شرکت بیدود تعداد دوچرخه ها به ۱۰ هزار دستگاه و تعداد ایستگاه ها نیز به ۲۵۷ عدد در شیراز افزایش می یابد.
وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به نبود زیرساخت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز بیان داشت: برخی اظهار می‌کنند که تجربه دوچرخه‌های اشتراکی در تهران طرحی شکست خورده است که در شیراز نیز اجرا شده در صورتی که اصلا اینگونه نیست و این طرح در شیراز با انجام مطالعات دقیق انجام شده است.
زوربخش ادامه داد: تهران برای ما الگو نیست، ممکن است از تجارب سایر شهرها بهره گرفته شود اما شیراز ظرفیت‌های متفاوتی نسبت به سایر شهرها دارد و مردم شیراز نیز مطالبات خاص خود را از مدیریت شهری دارند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بافت شهری، دارای شیب تند در سطح معابر است در حالی که شیراز شهری هموار است و شیب زیادی در سطح خیابان‌های این شهر وجود ندارد، همچنین تهران شهری آلوده به لحاظ آب و هوایی است اما شیراز ۳۶۵ روز سال هوایی پاک دارد و تنها کلانشهر پاک ایران است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون نرخ کرایه دوچرخه‌های اشتراکی که به ازای هر نیم ساعت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و به گفته برخی شهروندان گران است،گفت: این نرخ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز اعمال شده و شهرداری هیچ دخالتی در آن ندارد، البته ممکن است در صورت استقبال شهروندان از این سیستم پاک حمل و نقل، یارانه بیشتری برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در نظر گرفته شود.
زوربخش اضافه کرد: نرخ کرایه دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز به نسبت کارایی این سیستم حمل و نقلی و هزینه‌های آن متعادل است.
 

نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید



پل های ارتباطی
نشانی : شیراز، خیابان شهید پیشرو، خیابان راهنمایی، ساختمان شهرداری، طبقه 7 غربی، اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز
تلفن: 02 - 33239700 - 071
دورنما:     33239738 - 071
ایمیل:     news@eshiraz.ir
لینک های مرتبط