معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خبر داد
فعالیت ۵ ون ویژه افراد کم توان ویلچر سوار در شیراز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از فعالیت ۵ دستگاه ون ویژه افراد کم توان ویلچرسوار در کلانشهر شیراز همزمان با هفته دولت خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، دکتر مجتبی زوربخش در گفت وگو با «خبر جنوب» گفت: در حال حاضر ۵دستگاه خودرو ون خریداری و در حال تجهیز است که ویژه افراد کمتوان ویلچردار بوده و با نصب اپلیکیشنی روی تلفن همراه می توان برای این افراد درخواست داد و از خودرو جهت حمل و نقل استفاده کرد.
دکتر مجتبی زوربخش افزود: این خودروها که احتمالا هفته دولت امسال به بهره برداری میرسند با هدف خدمات رسانی به افراد کم توان است و در مقابل این خدمات هیچ وجهی دریافت نمیکند.
وی در خصوص تذکر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در جلسه هفته گذشته شورا در ارتباط با اجرا نشدن مصوبات در این حوزه افزود: علت اجرایی نشدن برخی مصوبات شورا آن است که اجرای این پروژه ها نیازمند زیرساختها و تجهیزاتی است که نوسانات بازار ارز و برخی تحریمها بر آن ها اثر میگذارد و علاوه بر این ما هم اکنون در حال انجام مراحل اجرایی و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز این مصوبات هستیم و این دلیل تاخیر در اجرای مصوبات حوزه حمل ونقل است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه های ما مناسب سازی ایستگاههای اتوبوس است که این را به شهرداران مناطق واگذار کردیم و آن ها این موضوع را دنبال کرده و سازمان حمل مسافر هم نظارت میکند.
دکترزوربخش بیان کرد: در کنار مناسب سازی فضای ناوگان حمل و نقل عمومی و ایستگاه های اتوبوس با ایجاد خطوط ویژه و افزایش خطوط به دنبال مطلوبیت و مقبولیت بیشتر ناوگان هستیم.
دوچرخه های نسل ۴ هوشمند نیمه اول شهریور ماه وارد شیراز می شوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه از ورود بخش اول دوچرخههای هوشمند نسل ۴به خیابانهای شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در فاز نخست این پروژه تا نیمه اول شهریور ماه بیش از یک هزار دستگاه دوچرخه هوشمند وارد شیراز میشوند و تا پایان سال تعداد آنها به دو هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
دکترزوربخش ادامه داد: این دوچرخه ها به گونه ای طراحی و تجهیز شدهاند که به صورت ٢۴ساعته میتوان از آن ها استفاده کرد چون به سامانه هوشمند متصل هستند و شهروندان میتوانند از طریق نرم افزار و اپلیکیشن طراحی شده دوچرخه ها را در هر ساعتی که خواستند در هر نقطه ای از شهر استفاده و هرجایی که خواستند قفل و رها کنند.
وی از ساماندهی مینی بوس های سطح شهر خبر داد و گفت: جهت افزایش رضایت مینیبوس داران به دنبال جایگزینی و نوسازی مینیبوس های قدیمی هستیم و مبالغی هم برای ارتقای ایمنی مینیبوس ها و رفع نواقص آن ها اختصاص دادیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: یکی دیگر از سیستم های حمل و نقل عمومی و پاک که طی یکی دو سال اخیر بستر آن فراهم شده ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری است که میتواند به عنوان یک حمل ونقل پایدار مطرح شود.
دکتر زوربخش، در خصوص برخی اعتراضات نسبت به ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری گفت: در طول تاریخ هر گاه یک مدل جدید حمل ونقل در شهرها اجرا میشود به طور طبیعی مخالفینی دارد و هیچ حمل و نقل نوپایی بدون حمایت مردم امکان پذیر نیست پس باید از قضاوت های عجولانه در این زمینه پرهیز شود زیرا جا افتادن سیستم حمل و نقل جدید نیازمند گذر زمان است.
وی با اشاره به مزیتهای استفاده از دوچرخه به عنوان یک حمل و نقل سلامت محور گفت: نگاه ما به مسیرهای دوچرخه سواری نرم افزاری است اما شاهدیم حتی با گذاشتن جداکننده باز هم تعداد کمی از رانندگان هنجارشکنی کرده و در مسیر دوچرخه تردد می کنند. علاوه بر این تردد موتورسوران به مشکلی در این حوزه بدل شده است که البته این تخلفات دائما از طریق سامانه های هوشمند نظارت تصویری و متخلفان اعمال قانون میشوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از به روزرسانی و توسعه سیستمهای نظارت هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر خبر داد و اضافه کرد: از اقدامات دیگر در حوزه حمل و نقل ایجاد یک ساختار نوین در سیستم ثبت تخلفات رانندگی است که طبق تعاملی با پلیس با یک رویکرد جدید در حال ایجاد تغییرات زیرساختی در سیستمهای نظارت تصویری و توسعه دوربینهای نظارتی هستیم که البته نیازمند تجهیزات و توسعه سرور مرکزی مرکز کنترل است.
دکتر زوربخش با تقدیر از همکاری پلیس در مرکز کنترل و نظارت ترافیک شهرداری شیراز افزود: یکی دیگر از فعالیت های ما راه اندازی استودیو ترافیک در قالب برنامه چشم شهر است که از دو هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه های آن در روزهای فرد هفته ساعت19:45 به مدت 15 دقیقه از سیمای مرکز فارس پخش میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: بازنگری و ساماندهی علائم راهنمایی، تجهیزات ترافیکی و ایمن سازی معابر و تکمیل پلهای عابر پیاده ناتمام، ساخت پلهای عابر پیاده جدید و اصلاح مشکلات پلهای قدیمی یکی از دیگر برنامه های مهم ما در سال جاری است
دکتر زوربخش با گلایه از برخی شهروندان در عدم استفاده از پلهای هوایی عابرپیاده اضافه کرد: ساخت یک پل هوایی عابر پیاده گاه تا یک میلیارد تومان هزینه دارد اما شاهدیم برخی عابرین ایمنی تردد خود را به خطر انداخته و با گذر عرضی از خیابان و عدم استفاده از پلهای هوایی امنیت خود را به خطر میاندازند این در حالی است که وجود این سازه ها برای ایمنی خود مردم است.
وی اظهار کرد: موضوع دیگر ایمنی گذرگاههای عابر پیاده و نقاطی از معابر است که نیاز به آرام سازی و ایمن سازی عبور و مرور داشته و در دستور کار قرار دارد.
زوربخش با اشاره به اجرای برخی طرحهای مطالعاتی در حوزه حمل و نقل از جمله حمل و نقل یکپارچه عمومی یکپارچه و ممیزی علائم ترافیکی گفت: یکی دیگر از پروژه های مطالعاتی ما در زمینه ایجاد خطوط تراموا است که مراحل نهایی خود را طی میکند و امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی اولین خط تراموا در شیراز خواهیم بود.
وی از ساماندهی ناوگان حمل بار درون شهری و برخورد با متخلفان این حوزه با همکاری پلیس خبر داد و گفت: یکی دیگر از مواردی که ما به آن توجه داشتیم. حوزه آموزش است که در این زمینه تاکنون دورههای آموزشی برای رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی برگزار کردیم و از امسال نیز شاهد تحولاتی اساسی در دوره های آموزشی دو پارک ترافیکی شهر و کلاس های آموزشی فرهنگسراها هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به تقدیر از آن دسته رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی که قوانین را رعایت میکنند تصریح کرد: با رانندگان متخلف در کمیته انظباطی برخورد می شود و شهروندان می توانند شکایتها، نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را از طریق کانال های ارتباطی از جمله سامانه پیامکی ٣٠٠٠١٣٧٧۴٧یا تلفن ۳٢٣٠۴٢۶٨ به ما اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
زوربخش با اشاره به ترافیک بالای این روزهای خیابانهای شیراز که موجب کلافگی و سردرگمی مردم شده است گفت: یکی از اساسی ترین دلایل حجم بالای خودروها در خیابانها به ویژه در ساعات پیک ترافیک، حضور خودروهای تک سرنشین و انجام سفرهای غیرضروری برخی شهروندان است که باعث تشدید مشکلات میشود این در حالی است که این شهروندان میتواند به راحتی برای رسیدگی به امور خود از ناوگان حمل ونقل عمومی و یا دوچرخه استفاده یا در مسیرهای کوتاهتر پیاده روی کنند.
وی از هوشمندسازی برخی تقاطعهای شهر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس مطالعات بازنگری حمل ونقل عمومی سهم اتوبوس در حمل و نقل عمومی شهر شیراز هم اکنون 13درصد است که این رقم تا سال ١۴٠٧باید به ٢۵درصد برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از افزایش مسیرهای دوچرخه سواری در آینده خبرداد و افزود: شاهد بودیم در بعضی موارد این برداشت مطرح بود که ایجاد مسیرهای دوچرخه کاری سلیقه ای بود و خیابان های شیراز ظرفیت این کار را ندارد، این در حالی است که معتقدیم شهر باید دارای خیابانهایی کامل باشد و خیابان کامل آن است که در آن همه موارد از جمله مسیرهای عبور عابر پیاده، ناوگان حمل و نقل عمومی، دوچرخه، خودرو شخصی و همه موارد دیده شده باشد.
زوربخش بیان کرد: معتقدیم باید به سمت رژیم خیابانی برویم این در حالی است که ما از گذشته با اقداماتی که انجام دادیم در واقع از خودروها دعوت کردیم به مرکز شهر بیایند.
وی با اشاره به انتخاب شیراز به بهترین شهر دوچرخه سواری کشور توسط فدراسیون دوچرخه سواری کشور گفت: بر اساس مطالعات شبیهسازی شده اگر توسعه وگسترش خودروها در شیراز به همین شکل باقی بماند در سال ١۴١۵تمامی خیابانهای مرکزی شیراز و خیابانهای اصلی شهر مسدود و مملو از خودرو خواهد شد و این موضوع نشان از اهمیت توجه به رژیم خیابان در کنار توجه به سایر مدل های حمل ونقل عمومی به ویژه دوچرخه سواری است.
زوربخش در خصوص طرح سی پی پارکینگ حاشیه ای خیابانهای شیراز از احتمال انجام برخی تغییرات در پیمانکار پروژه و موارد دیگر خبر داد وگفت: در آینده نزدیک شهروندان با تغییر و تحولات اساسی و مقبولیت بیشتر در این طرح روبه رو خواهند شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به درخواست برخی شهروندان برای به کارگیری اتوبوسهای دو طبقه گردشگری گفت: با توجه به تحریمهای موجود و اینکه تنها چند شرکت خارجی این اتوبوسها را تولید میکنند عملا امکان خرید این اتوبوسها وجود ندارد و از سوی دیگر این اتوبوسها پس از ورود نیز شماره گذاری نمیشود مانند آنچه برای شهرداری تهران رخ داد که هنوز در پارکینگ گمرک هستند.
وی افزود: با توجه به این موضوع تا ۶ماه آینده تعدادی از اتوبوسهای یک طبقه قدیمی بازسازی و امکانات گردشگری در آن ها نصب شده و به عنوان اتوبوسهای گردشگری کار خود را در شهر آغاز میکنند.
۱۳۹۸/۰۵/۰۹
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
بازدید ها : ۵۴۴
مطالب مرتبط با این موضوع :