گفت‌وگوی «شهرراز» با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز

دوچرخه‌سواری به یک سیستم حمل‌ونقل شهری تبدیل خواهد شد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز می‌گوید: به دلیل برخورداربودن این شهر از شرایط مناسب حمل‌ونقل غیرموتوری و در راستای تحقق شعار انسان‌محوری مدیریت شهری، حمل‌ونقل غیر موتوری و مسیرهای دوچرخه‌سواری و استقرار سیستم دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مود حمل‌ونقلی مدنظر این معاونت قرار گرفت.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز می‌گوید به دلیل برخورداربودن این شهر از شرایط مناسب حمل‌ونقل غیرموتوری و در راستای تحقق شعار انسان‌محوری مدیریت شهری، حمل‌ونقل غیر موتوری و مسیرهای دوچرخه‌سواری و استقرار سیستم دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مود حمل‌ونقلی مدنظر این معاونت قرار گرفت. مجتبی زوربخش با اشاره به چشم‌انداز راهبردی طرح مسیر دوچرخه در شهر شیراز می‌افزاید: برای سفرهای کوتاه‌مسافت و میان‌مسافت می‌توانیم از سیستم حمل‌ونقل غیرموتوری به‌عنوان یک سیستم ارتباطی بین نقاط شاخص تولید یا جذب سفر بهره ببریم.
  • راهبرد پیشِ رو برای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر شیراز، چه چشم‌اندازی را ترسیم می‌کند؟
کلان‌شهر شیراز با برخورداری از ظرفیت‌های ویژه ازجمله نداشتن آب‌وهوای گرم یا سرد طاقت‌فرسا و همچنین برخورداری از وضعیت توپوگرافی متعادل می‌تواند به‌عنوان یکی از شهرهایی که حمل‌ونقل غیرموتوری در آن مستقر شود تلقی شود. بر همین اساس در حوزه معاونت حمل‌ونقل شهرداری در جهت تحقق شعار انسان‌محوری به یکی از جنبه‌هایی که می‌بایست توجه می‌شد، حمل‌ونقل غیرموتوری مانند مسیرهای دوچرخه‌سواری بود که در همین راستا استقرار سیستم دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مود حمل‌ونقلی مدنظر قرار گرفت. در همین خصوص با مطالعات و بررسی مشاوران مختلف، مطالعات لازم را درباره مسیرهای مذکور انجام دادیم. بر همین اساس چشم‌انداز راهبردی که ما در افق تکمیل سیستم غیرموتوری مدنظر داریم، آن است که برای سفرهای کوتاه‌مسافت و میان‌مسافت می‌توانیم از این سیستم به‌عنوان یک سیستم ارتباطی که بین نقاط شاخص تولید یا جذب سفر بهره ببریم.
بر این اساس اتصال دو پایانه مسافری (مانند پایانه اتوبوس، ایستگاه قطار شهری یا مکانی با کاربری شاخص مانند بیمارستان، دانشگاه، مراکز خرید و یا مرکز اداری) می‌تواند از طریق این مود حمل‌ونقلی اتفاق بیفتد. نهایتاً چشم‌اندازی که مدنظر داریم آن است که بتوانیم با بهره‌گیری از این سیستم در جهت افزایش سلامت عمومی گام برداریم؛ به‌ویژه با توجه به این‌که سیستم دوچرخه‌سواری سیستمی سلامت‌محور است و در جهت افزایش نشاط شهروندان نقش ایفا می‌کند. از سویی این سیستم حمل‌ونقلی می‌تواند به جهت کنترل وضعیت تولید آلاینده‌های شهری (به ویژه آلودگی صوتی و آلودگی هوا) در جهت حفظ سرمایه‌های ملی و افزایش نشاط اجتماعی نقش ایفا کند. در همین خصوص ما امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در معابر خود سیستم حمل‌ونقل دوچرخه‌سواری را استقرار دهیم و به‌نوعی این سیستم را مستقر کنیم که کاملاً بر اساس چارچوب حمل‌ونقل پایدار است در توسعه پایدار شهر شیراز.
 
  • برای تحقق این چشم‌انداز، چه خواسته‌هایی از مجموعه مدیریت شهری برای تأمین اعتبار و... دارید؟
تحقق شعار انسان‌محوری و استقرار سیستم‌های حمل‌ونقل غیر موتوری و توسعه حمل‌ونقل عمومی، و به موازات آن هوشمندسازی در شهر ازجمله اهداف حوزه معاونت حمل‌ونقل است. همان‌طور که اعضای محترم شورای اسلامی شهر و همچنین شهردار محترم جناب آقای اسکندرپور بر این مسئله تأکید دارد و به‌عنوان برنامه‌های تکلیفی برای معاونت حمل‌ونقل ترسیم کرده‌اند، قطعاً رسیدن به این خواسته، مشارکت جمعی را طلب می‌کند و همکاران ما در بخش‌های مختلف باید شرایط را مساعد کنند تا این هموارسازی صورت بگیرد و ما بتوانیم هرچه سریع‌تر به اهدافی که ترسیم کرده‌ایم دست‌یابیم. به‌صورت مشخص در درجه اول خواسته‌ی ما تخصیص بودجه متناسب با پیشرفت طرحی است که در حال حاضر در مرحله اجرای آن هستیم. در مرحله اجرا نیز هرگونه نقصان در مسائل تخصیص بودجه و پرداخت‌ها می‌تواند بر روی سرعت اجرا تأثیرگذار باشد. خوشبختانه پلیس محترم راهور و مجموعه شورای ترافیک در این طرح سلامت‌محور نهایت همکاری را با ما داشتند که این همکاری قابل‌تقدیر است. موضوع دیگری که در بخش مدیریت شهری انتظار داریم؛ آن است که درباره‌ی این طرح انسان‌محور اطلاع‌رسانی مناسب برای شهروندان انجام شود.
 
  • در مدت اخیر ایجاد مسیرهای دوچرخه، بعضاً با انتقاد برخی از شهروندان نیز مواجه شده است. شما چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل غیر موتوری دارید؟
به اعتقاد من بهترین راهکار تشویقی، ایجاد زیرساخت لازم است. انتظار داریم مردم با حمایت حداکثری و حمایت از طرحی که در جهت ارائه یک خدمت متفاوت و جدید به شهروندان محترم اجراشده است، ما را در ارائه این طرح تشویق کنند تا بتوانیم خدمات بیشتری به شهروندان ارائه دهیم. اما راهکارهای تشویقی که ما در نظر گرفته‌ایم، احداث آژانس‌های دوچرخه و درواقع ایستگاه‌های دوچرخه است که این وسیله را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم و سعی کردیم با خرید دوچرخه‌های جدید که امکانات بهتر و مجهز به اپلیکیشن و چرخ بند هستند و جی‌پی‌اس و امکانات خاصی دارند، آن‌ها را در اختیار افرادی قرار دهیم که احیاناً دوچرخه شخصی در اختیار ندارند. همچنین ما در ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه‌های قطار شهری و مراکز شاخص تولید و جذب سفر، چرخ بندهایی را تعبیه کرده‌ایم که شهروندان با آسودگی خاطر دوچرخه‌های خود را قفل کنند و به ادامه سفر و امور روزمره خود بپردازند.
 ازجمله سیاست‌های تشویقی دیگر که مدنظر داریم این است که از طریق کارت شهروندی (کارت بلیت) برای کرایه دوچرخه‌ها یا در اختیار قرار دادن دوچرخه‌ها استفاده ببریم که در آینده با سیاست‌های تشویقی مدنظر این کارت‌ها شارژ کنیم. لازم است درباره قیمت کرایه دوچرخه نیز بگویم که هدف ما از مشخص کردن یک تعرفه بر اساس هزینه و نرخ ارائه خدمات است، اما من اعتقاددارم افرادی که از سیستم دوچرخه استفاده می‌برند باید هزینه استفاده از آن را از طریق سوبسید دریافت کنند. امیدواریم در آینده نزدیک در شهر شیراز شاهد باشیم افرادی که از این سیستم حمایت می‌کنند و سفرهای خود با خودروهای شخصی تک‌سرنشین و غیرضروری را تبدیل به استفاده از سیستم دوچرخه‌سواری می‌کنند، بابت استفاده از سیستم دوچرخه‌سواری هزینه‌ای را پرداخت نکنند. از دیگر راهکارهای تشویقی که مدنظر داریم برگزاری مراسم قرعه‌کشی است که تاکنون در سه‌شنبه‌های بدون خودرو انجام دادیم و به این نکته توجه داشتیم که افراد حامی این سیستم را با هدایای در نظرگرفته شده تقدیری را از این شهروندان داشته باشیم.
 
  • آیا پس از پیاده کردن کامل طرح مسیر دوچرخه‌سواری، تغییراتی در سیاست‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در حوزه‌ی حمل‌ونقل درون‌شهری صورت خواهد گرفت؟
مطالعات ما نشان می‌دهد با استقرار یک مود حمل‌ونقلی مبتنی بر وسایل غیرموتوری، بخشی از تقاضاهای سفرهای تک‌سرنشین و سفرهای با خودرو شخصی که در شرایط فعلی توسط شهروندان صورت می‌گیرد، کاهش می‌یابد. چراکه با استقرار کامل مسیرهای دوچرخه‌سواری که یک جریان و سیرکولاسیون تعریف‌شده‌ای را در نقاط شاخص و نقاط بین سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی برقرار می‌کند، شاخص دوچرخه‌سواری به سیستم دوچرخه‌سواری منتقل می‌شود؛ به این معنا که عملاً با حضور سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی (قطار شهری و اتوبوس شهری)، شاهد خواهیم بود که بخشی از تقاضای سفرهای درون‌شهری برای مسافت‌های کوتاه‌مسافت یا میان‌مسافت به مسیر دوچرخه منتقل می‌شود. انتقال بخشی از سهم سفر به سیستم دوچرخه، آثار مثبتی ازجمله کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش نشاط اجتماعی و سلامت عمومی، و حفظ سرمایه‌های ملی را در پی خواهد داشت.
 
  • آیا پس از ایجاد مسیرهای دوچرخه، پیاده‌راه‌های جدید نیز در شیراز ایجاد خواهد شد؟
ما برای سیستم‌های انسان‌محور به‌صورت شاخص دو راهکار و دو آلترناتیو را در نظر داریم. آلترناتیو اول ایجاد پیاده‌راه‌ها است که شهروندان از سطح معابر مناسب با پیاده‌روی بهره‌مند می‌شوند و این انتقال حمل‌ونقلی از طریق پیاده‌روی ایجاد می‌شود. دیگر آلترناتیو ما ایجاد سیستم‌های غیرموتوری مانند دوچرخه، اسکیت، اسکوتر و... است. ازسویی هرکجا مسیر پیاده‌راه ایجاد شود، به‌موازات آن این بستر کاملاً فراهم است که سیستم دوچرخه‌سواری نیز فراهم باشد؛ یعنی عملاً با احداث پیاده‌راه‌ها، هم به سیستم دوچرخه دست می‌یابیم و هم به مسیر پیاده‌روی.
به همین منظور با تأکید شهردار محترم شیراز برنامه‌هایی در سرلوحه امور اجرایی شهرداری شیراز و شهرداران مناطق شیراز به‌عنوان هدف اصلی در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال ایجاد پیاده‌راه در خیابان انوری، کوچه ادیان و خیابان خیام در دست اجراست و خیابان تیموری نیز به‌عنوان یکی از این مسیرها مد نظر است. همچنین ما قصد داریم مناسب‌سازی فضا جهت پیاده‌راه و همچنین استفاده از وسایل نقلیه برقی در اطراف حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) و محدوده بین‌الحرمین شکل بگیرد. جز این‌ها ایجاد پیاده‌راه‌هایی دیگر را هم در دستور کار داریم؛ ازجمله پیاده‌راه خیابان عفیف‌آباد که درواقع مسیری خواهد بود که تمرکزش بر گذر عابر پیاده و دوچرخه است و سهم وسایل نقلیه‌ای که متوقف می‌شوند به حداقل میزان ممکن خواهد رسید. مگر در مواردی که در ساعات و بازه مشخصی از سوی سازمان حمل‌ونقل بار در برخی از ساعات برای باراندازی و بارگیری مجاز هستند تردد مکانی و زمانی رعایت شود ولی تأکید ما عمدتاً بر تردد عابر پیاده و وسایل نقلیه غیر موتوری در این خیابان است.
اتفاق دیگری که در این خصوص رخ داده، ایجاد پیاده‌راه در حدفاصل چهارراه ادبیات تا چهارراه حافظیه است. این پیاده‌راه درواقع نخستین الگویی بود که شکل گرفت و در نظر داریم با همکاری حوزه فنی و عمرانی شهرداری، این فضا را مثلاً با گذاشتن جعبه گل‌ها و یا توقف وسایل نقلیه و یا ایجاد راه‌بند مناسب‌سازی کنیم.
اما در خصوص برنامه‌های ایجاد پیاده‌راه جدید به‌صورت خاص اگر بخواهم بگویم، ما به صورت جدی احیای پیاده‌راه عرفان را مدنظر داریم، چراکه می‌خواهیم این هویت احیا شود. از همین‌رو احیای محور عرفان، بلوار کریم‌خان زند و زند باریک، احیای باغات قصردشت و مطالعات خاص بر روی احیای جنبه‌های انسان‌محوری در معابر در دستور کار مشاور قرارگرفته که او هم کارهای مطالعاتی را پیش می‌برد. همچنین درباره طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل که توسط دانشگاه شیراز در دست اقدام است ما تأکید ویژه داریم که نقش سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله تراموا، خطوط ویژه، پیاده‌راه‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل غیر موتوری به‌خوبی دیده شود، این موضوع را در مطالعات جامع حمل‌ونقل توجه داریم و مشاور مربوطه مطابق با اهداف و خواسته‌های حوزه معاونت حمل‌ونقل مشغول انجام مطالعات خود است.
 


۱۳۹۷/۱۰/۲۲
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
تعداد بازدیدها : ۴۵
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید
sss

بارگذاری و بروزرسانی محتوا : اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز