مدیرکل مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز خبر داد

اجرای ۳۴ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه تا پایان سال

مدیرکل مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از پیش‌بینی اجرای شبکه مطلوب ۲۳۸ کیلومتری دوچرخه‌سواری در شیراز خبر داد.


مدیرکل مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از پیش‌بینی اجرای شبکه مطلوب 238 کیلومتری دوچرخه‌سواری در شیراز خبر داد.
محمد صدیق باور در گفت‌وگو با شهرراز گفت: امید است در فاز اول بهره‌برداری تا 22 بهمن 22 کیلومتر و تا آخر امسال درمجموع 34 کیلومتر از مسیر ویژه دوچرخه را در شهر شیراز بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم.
وی درباره سیر مطالعاتی و اجرایی این پروژه یادآور شد: مطالعات مسیر توسط مشاور در سال 90 در سه فاز ارائه‌شده و به تصویب شورا رسیده بود که با توجه به سیاست‌های کلان شهرداری شیراز در راستای توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری باهدف توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور، پایدار، سبز، پاک ایمن، دوستدار محیط‌زیست در برنامه قرار گرفت که ابتدا مسیرهای مطالعاتی را در راستای این‌که شهرهای هوشمند باید سوار دوچرخه می‌شوند (شیراز شهر هوشمند و دوچرخه‌سوار) انجام دادیم و درنتیجه کارهای اجرایی آن را از امسال آغاز کردیم که 22 کیلومتر مسیر دوچرخه‌ای را از میدان نمازی، چهارراه ملاصدرا، خیابان رحمت‌آباد، خیابان عفیف‌آباد، ستارخان، بعثت و خیابان‌های زند و سعدی و انوری توحید و خیام در برمی‌گیرد.
این مدیرکل افزود: با توجه به مسیر ثبت‌شده حداقل 10 نقطه دوربین‌های ثبت تخلف نصب‌شده است؛ که اگر احیاناً موتورسواران قصد تردد کنند اعمال قانون شود. همچنین در پنج نقطه در فاز اول ایستگاه‌های کرایه دوچرخه و در 20 نقطه چرخ بندهای مخصوص دوچرخه ازجمله ایستگاه‌های مربوط به ‌قطار شهری پیش‌بینی‌شده است. صدیق باور خاطرنشان کرد: از نقاط قوت مطالعات فاز یک این است که از اسناد بالادستی ازجمله مطالعات جامع حمل‌ونقل استفاده کردیم با توجه به این‌که سفر با دوچرخه را با توجه به نوع سفر و گروه‌های اجتماعی که ممکن است استفاده کنند و میزان مالکیت و تعداد و طول سفرها را برآورد کردیم و بر اساس ماتریس تولید سفرها و این‌که چه تعداد از آن‌ها با دوچرخه انجام می‌شود، کریدورهای اصلی سفر برای مسیر دوچرخه شناسایی و درنهایت پیشنهاد مسیرها با توجه به حجم تقاضا و پس از بازدیدهای محلی و مداوم تیم کارشناسی صورت پذیرفت تا بتواند ایمنی، سطح سرویس، حجم تراکم در معابر را تأمین کند و ازلحاظ اجرایی به بهترین نحو سهولت اجرا را با حداقل هزینه ممکن داشته باشیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای این‌که حمل‌ونقل انسان‌محور در یک شهر پیاده شود باید ابتدا توسعه عابرین پیاده بعد دوچرخه‌سوارها، خدمات اضطراری خدمات شهری، حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل شبه همگانی، بار و کالا و حمل‌ونقل شخصی انجام گیرد که  تاکنون اولویت‌ها به سمت حمل‌ونقل شخصی بوده ولی ما در حال تغییر جهت آن به سمت حمل‌ونقل انسان‌محور هستیم. این مدیرکل خاطرنشان کرد: منافعی که استفاده از حمل‌ونقل دوچرخه و حمل‌ونقل همگانی در شهر شیراز نسبت به خودروهای شخصی دارد، این است که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. چراکه دوچرخه‌سواری برای سفرهای کمتر از 10 کیلومتر توصیه می‌شود و ما می‌توانیم از منزل با دوچرخه تا نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس حرکت کنیم و آن را بر روی چرخ بندهایی که در آخر اتوبوس نصب می‌شود حمل کنیم و در آخر پیاده شویم و با همان دوچرخه ادامه مسیر بدهیم. او ادامه داد: ما برای مسیرهای دوچرخه برنامه‌ریزی کلان انجام دادیم و سپس با توجه به این برنامه‌ریزی مطالعاتی صورت گرفت که مرحله سوم نیز امکان‌سنجی و درنهایت طراحی شبکه و بررسی خطوط تمایل سفر برای شهروندان بود که با توجه به اولویت‌بندی مسیرها این چهار مورد را انجام دادیم.
صدیق باور تأکید کرد: حفظ الگوی مسیرهایی که انجام می‌دهیم باید حتماً شبکه‌ای باشد یعنی یک مقطع یا یک طول مسیر نباشد. او با اشاره به طراحی شبکه با توجه به محدوده طرح ترافیک و سرویس‌دهی تمام کمان‌های پر تقاضا گفت: نکته‌ی بسیار مهم سهولت اجراست که ما بتوانیم با کمترین هزینه و زمان ممکن بتوانیم مسیرها را اجرا کنیم. این مسئول ادامه داد: مزایایی که طرح ما دارد بهبود و روانی جریان ترافیک، کاهش اصطکاک خودروها در حاشیه مسیر است زیرا اگر صرفاً مسیر دوچرخه باشد، دیگر خودروها پارک نمی‌کنند و به‌این‌ترتیب گره ترافیکی ایجاد نمی‌شود. وی همچنین تأمین مثلث دید در خروج از کوچه‌ها و افزایش دید و درنتیجه دیده شدن بهتر مغازه‌ها و افزایش مشتری و فروش مغازه‌های حوالی مسیر دوچرخه، کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی را از مزایای طرح برای شهروندان دانست و گفت: دوچرخه تمام سفرهای حمل‌ونقلی، آموزشی، تفریحی، گردشگری، خرید و کاری را در با کمترین هزینه ممکن برمی‌گیرد.
وی در پایان یادآور شد: در مطالعاتی که انجام دادیم درصد استفاده از سفرهای درون‌شهری با دوچرخه در سال 1342 حدود 35 درصد و سال 1355 هم 20 درصد،1369 شش درصد، 78 دو و 6 دهم درصد، سال 94 یک و 4 دهم درصد و سال 97 یک‌دهم درصد. نسبت به تعداد سفرهایی که انجام می‌شده بوده است و در سال 97 که حدود 20 میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌گیرد، یک‌دهم آن با دوچرخه است؛ اما پیش‌بینی ما با توجه به مسیری که در پیش‌گرفته‌ایم رسیدن به 6 درصد در افق 1404 است.
این مدیر در پاسخ به این سؤال که آیا مسیر کاملاً مجزا و انحصاری برای دوچرخه‌سواری در طرح مطالعاتی شما جا دارد؟ خاطرنشان کرد: ما یک نت ورک باکس را در این طرح تعریف می‌کنیم که باید مسیرهای درجه‌یک را در خود جای دهد. محور عفیف‌آباد ما کاملاً این‌گونه و استاندارد است که در عرض دو ونیم متر آن را اجرا می‌کنیم و خیابان ستارخان نیز کاملاً و خیابان ملاصدرا هم با عرض دو متر چنین وضعیتی را دارد.
صدیق باور در پایان تأکید کرد: مسیر 238 کیلومتری ویژه دوچرخه شیراز درصورتی‌که به‌طور کامل اجرا شود یکی از کامل‌ترین، بهترین، یگانه‌ترین و کلان‌ترین پروژه ازاین‌دست در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر است.
 


۱۳۹۷/۱۰/۲۲
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
تعداد بازدیدها : ۶۰
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید
sss

بارگذاری و بروزرسانی محتوا : اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز