مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با شهرراز اعلام کرد

اجرای هفت کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه از نمازی تا بعثت

پیمان باباخانی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز از اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر می‌گوید و معتقد است باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا وسایل نقلیه موتوری در مسیرهای دوچرخه تردد نکنند. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:


شهرراز/ پیمان باباخانی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز از اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر می‌گوید و معتقد است باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا وسایل نقلیه موتوری در مسیرهای دوچرخه تردد نکنند. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
 
  • ممکن است ابتدا بگوئید که تاکنون چند فاز مطالعاتی مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر شیراز عملیاتی شده و چشم‌انداز آن تا کجاست و شما چه موارد ترافیکی و شهری را برای اجرای این پروژه در نظر گرفتید؟
 همه طرح‌هایی را که اداره کل مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری برای اجرا به ما ارائه می‌دهد، ابتدا باید مصوبات لازمه را از شورای شهر و شورای ترافیک استان دریافت کند. مسیری که ما هم‌اکنون در حال اجرای آن هستیم و دو مصوبه مذکور را اخذ کرده، از فلکه نمازی آغاز می‌شود و تا چهارراه ملاصدرا، سه‌راه عفیف‌آباد، خیابان عفیف‌آباد و ستارخان به سمت میدان سنگی تا بلوار بعثت ادامه دارد. این مسیر برای اجرا مجوز گرفته است که ما فاز به فاز در حال اجرای آن هستیم و با دریافت سایر مجوزها از سوی همکاران ما در بخش مدیریت مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، ما می‌توانیم قسمت‌های دیگر را اجرایی کنیم.
 
  •  اجرای مسیر ویژه دوچرخه از نمازی تا بعثت چه زمانی به پایان می‌رسد؟
ما تاکنون خیابان عفیف‌آباد و ستارخان را اجرا کرده‌ایم و تا پانزدهم دی‌ماه همه‌ی مسیر پیش‌بینی‌شده دوچرخه را انجام می‌دهیم.
 
  • آیا در اجرای این پروژه با مشکلاتی هم روبه‌رو هستید؟
همان‌طور که می‌دانید ازنظر بدنه ساختار دوچرخه به‌گونه‌ای نیست که بتواند در مقابل آسیب‌ها مقاومت کند به همین دلیل ما باید مسیر را طوری هموار کنیم که برای دوچرخه به‌صورت ایمن قابل تردد باشد. به همین دلیل ازجمله مشکلات سر راه این است که به دلیل حفاری‌های شرکت‌های خدمات رسان، روکش آسفالت ما در این مسیر هموار نیست که ابتدا باید کاملاً اسفالت تراش شود و بعد با بتون رنگی یا آسفالت رنگی یا معمولی روکش مسیر را عوض کنیم تا بتوانیم کار اجرایی خود را انجام دهیم. از سوی دیگر شهروندان در خصوص اجرای این خطوط باید با ما بیشتر همراهی کنند به این طریق که هم از مسیر دوچرخه استفاده شود و هم بازاری‌ها یا کسبه‌ای که آنجا هستند بدانند که این مسیر نه‌تنها مانعی برای کسب‌وکار آن‌ها نیست؛ بلکه دوچرخه‌سواران به دلیل این‌که با سرعت کمتری نسبت به خودروها حرکت می‌کنند، مطمئناً مغازه‌ها را بهتر می‌بینند و به این سبب جذابیت برای خرید بیشتر می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که قضاوت دراین‌باره را در بلندمدت و نه کوتاه‌مدت انجام دهند.
 
  • یکی از نکته‌هایی که وجود دارد این است که مسیرهای دوچرخه با یکسری جداکننده‌ها باید به نحوی تفکیک شود که هم برای دوچرخه‌سواران و هم برای مسافران به شیراز مشخص باشد، نظر شما به‌عنوان مجری طرح چیست؟
ما اکنون با دو پیمانکار برای استفاده از بتون رنگی در مسیرهای دوچرخه شهر مذاکره کردیم که در فاز اول از میدان نمازی تا چهارراه ملاصدرا با تراشیدن روکش آسفالت از بتن رنگی استفاده کنیم. باید گفت که در فاز اول که از سر ملاصدرا تا رحمت‌آباد اجراشده اگر توجه شود همان جداکننده‌ها هم‌ رنگ متمایزی دارند که با جداکننده خط اتوبوس متمایز است. ما از جداکننده‌هایی استفاده کردیم که مردم با دیدن آن متوجه مسیر ویژه دوچرخه شوند. همچنین از شابلون‌های کف استفاده می‌کنیم. هر تقاطعی که در مسیر دوچرخه باشد ما آن قسمت را رنگ قرمز و ورودی و انتهای مسیر را هم به رنگ سبز اجرا می‌کنیم.
 
  • وضعیت نصب تابلوهای راهنمای مسیرهای ویژه دوچرخه چگونه و عرض مسیر در چه اندازه است؟
همه تابلوها نصب‌شده‌اند. همچنین طبق آئین‌نامه عرض استاندارد برای عبور دوچرخه در هرلاین 75 سانتی‌متر و به‌این‌ترتیب هر دولاین یک‌ونیم متر است. ما 10 سانتی‌متر برای خط وسط و 10 سانتی‌متر هم برای جدول کنار در اختصاص می‌دهیم که پرتگاه آن حذف شود و 15 سانتی‌متر نیز برای این‌که اتفاقی نیفتد در نظر گرفتیم که در جمع عرض مسیر مذکور به یک متر و 85 سانتی‌متر می‌رسد اما ممکن است که آن را به عرض دو متر برسانیم.
 
  • برای پرتگاهی که به جوی آب منتهی می‌شود چه تمهیداتی صورت گرفته است تا اگر دوچرخه‌سوار تعادل خود را از دست داد دچار حادثه نشود؟
 جلسه‌ای که با مشاوران در منطقه و با سازمان سیما و منظر داشتیم که بتوانیم در این رابطه از نرده‌هایی استفاده کنیم که نمونه آن در خیابان انقلاب به‌صورت کابلی کارشده است و استاندارد است. ما مسیری را اجرا می‌کنیم که در ایران تاکنون در این حد اجرانشده است. در مسیرهای دیگر کلان‌شهرها حتی تهران که در این کار پیشتاز بود صرفاً یک رنگ‌آمیزی مسیر شده بود درحالی‌که ما مسیر را کاملاً جدا کردیم و خط‌کشی محوری را انجام دادیم.
 
  • آیا برای استراحت و موارد دیگر در مسیرهای دوچرخه مبلمان خاصی ایجادشده است؟
ما در فاز یک مسیر ویژه دوچرخه 12 مکان برای چرخ بند و پنج نقطه آژانس دوچرخه تعبیه کردیم تا کسانی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس به پایانه نمازی رسیده‌اند، بتوانند با دوچرخه ادامه مسیر دهند و همچنین در طول مسیر نیز در مکان‌های تفریحی و گردشگری بزرگ چرخ بند تعبیه‌شده است.
 
  • در برخی کلان‌شهرها مانند مشهد مسیر دوچرخه در پیاده‌روها با رنگ مجزا مشخص‌شده است، آیا مسیرهای دوچرخه ازنظر ویژگی و مکان تعبیه، دارای درجه‌بندی هستند؟
مسیرهای دوچرخه‌سواری دارای سه نوع درجه‌بندی هستند. مسیرهای درجه‌یک کاملاً کانالیزه شده و هیچ نوع مود حمل‌ونقلی جز دوچرخه در آن استفاده نمی‌شود. افراد پیاده هم یک نوع مود حمل‌ونقلی محسوب می‌شوند و بر این اساس ورود آنان به مسیر دوچرخه‌ای که ما در شیراز درست کرده‌ایم، مجاز نیست.
 
  • مسیری که در فاز اول به اجرا درمی‌آید چه اندازه است؟
در فاز اول هفت کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شیراز به اجرا درمی‌آید که تا آخر هفته آینده به پایان می‌رسد. وقتی به جلوخان عفیف‌آباد می‌رسیم به سمت بعثت می‌رویم و میدان سنگی و پشت پادگان خیابان انصار، مصلا نژاد تا نظام‌مهندسی یک لوپ کامل را اجرا می‌کنیم.
 
  • آیا اجرای این طرح مطابق با زمان‌بندی طرح مطالعاتی انجام می‌شود؟
 جایی که ما به مشکل برخورد کردیم، آسفالت ملاصدرا بود که رنگ مورداستفاده دوجزئی و گران است و برای همین ما باید زیرسازی را به‌گونه‌ای انجام دهیم که رنگ موردنظر حداقل دو تا سه سال بهره‌برداری شود. به همین دلیل ما در ملاصدرا برای روکش آسفالت با چند روز تأخیر داشتیم که بعدازآن وارد عفیف‌آباد شدیم که کامل انجام می‌دهیم و سپس به ملاصدرا بازمی‌گردیم و انتهای مسیر را درست می‌کنیم.
 
  •  ازنظر تابلوهای راهنمای مسیر دوچرخه در چه وضعیتی هستیم؟
تابلوهای انتظامی در مسیر در حال نصب است و مسیر کلاً ازلحاظ ایمنی کامل می‌شود؛ اما باید گفت در مواقعی که پلیس دوچرخه حضور ندارد، نباید غیر از دوچرخه‌سواران در این مسیر نقلیه‌های دیگر تردد کنند.
 باید تأکید کنم که تابلو و رنگ مسیرها هیچ‌کدام برای موتورسیکلت بازدارنده نیست. ما زیرساخت را مهیا کردیم و بیشتر از این نمی‌توانیم کاری صورت دهیم و مانع ورود موتورسواران شویم؛ و پلیس هم نمی‌تواند در صورت افتتاح همه خطوط دوچرخه ما اعمال قانون کند. فرهنگ‌سازی در این زمینه یک نیاز است که رسانه‌ها و مردم باید مطالبه کنند.
 


۱۳۹۷/۱۰/۲۲
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
تعداد بازدیدها : ۲۱
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید
sss

بارگذاری و بروزرسانی محتوا : اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز