به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، ظاهرا شهرداری شیراز قرار است دست پر به سراغ عید نوروز برود و این بار دروازهای را بر روی مسافران کلانشهر شیراز از سمت شمالغرب بازگشایی نماید که دیگر مسافران در ترافیک شمالغرب شیراز نمانند. .
روزنامه سبحان به قلم لیلا غضنفری نوشت؛ پروژه بزرگ مقیاس زیرگذر نیمه مسقف گویم به دلیل اینکه مسیر عبوری برای راه ارتباطی سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است کارکردی فراشهری (استانی و ملی) خواهد داشت. عملیات اجرایی این پروژه از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است. این پروژه امکان تردد همزمان ۳ مسیر تندرو در هر جهت و ۳ مسیر کندرو در هر جهت را فراهم میکند که درمجموع به ۱۲ مسیر عبوری میرسد و این در حالی است که در گذشته تنها ۵ مسیر وجود داشت و افزایش ۷ مسیر ظرفیت قابل توجهی را در حوزه حملونقل این محور ایجاد میکند.
شهردار شیراز با خبر نوید بخش بهرهبرداری از ابر پروژه بزرگ زیر گذر گویم در آستانه عید نوروز گفت: پروژه بزرگ زیرگذر گویم که انتظار آن دو ساله بوده، تا هفته آینده به پایان خواهد رسید و این پروژه به عنوان هدیهای از سوی شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر به شهروندان تقدیم میشود.
مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با بیان اینکه بهرهبرداری دو ابرپروژه مهم شهر شیراز که نقش تاثیرگذاری در رفع گرههای ترافیکی دارند خبر داد و گفت: ابر پرورژه زیرگذر گویم و قسمت الحاق به آن یعنی تعریض بزرگراه آیت الله علوی جمعاً به طول هفت کیلومتر یکی از پروژههای حیاتی شهر شیراز محسوب میشود که در محور شریانی و گلوگاه ورودی چند استان اجرا شده است و تسهیلگر ترافیکی شمال و شمال غرب شیراز خواهد بود.
وی، پروژه زیر گذر نیمه مسقف گویم را پروژهای ارزشمند در جهت ایجاد رفاه و آرامش خاطر برای شهروندان و همچنین وجهه بخشی به یکی از ورودیهای مهم شهر دانست و بیان داشت: این پروژه پس از بهرهبرداری نه تنها مورد توجه مردم شیراز و استان فارس بلکه مورد توجه استانهای همجواری چون کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و حتی چهارمحال و بختیاری واقع خواهد شد.
اسدی اضافه کرد: بعد از زیر گذر شهرک گلستان تا زیرگذرگویم و در طول مسیر بزرگراه ایت .. ربانی این پروژه به طول ۷ کیلومتر است و تلاشهای شبانهروزی کارکنان شهرداری برای اتمام آن در شرایط سخت جوی، مورد تأکید قرار گرفت.
به گفته شهردار شیراز پروژهای مهم به طول ۲ کیلومتر در تراز ملی که شاید کمتر کسی میتوانست روزی ساخت آن را تصور کند.
اسدی با اشاره به روند تکمیلی زیرگذر گویم، اجرای آن را تحولآفرین خواند و گفت: سهم این پروژه در تسهیل رفتوآمد ایمن و سریع مردم و کاهش بار ترافیک بزرگراهی شمال غرب شیراز و اتصال آن به انتهای قطعه هفتم آزادراه شیراز- اصفهان آنقدر حیاتی است که چشم سه استان به افتتاح آن است.
محمدحسن اسدی با بزرگمقیاس خواندن این پروژه حجم خاکبرداری و بتنریزی آن را کمسابقه دانست و تصریح کرد: بالغ بر ۳۵هزار مترمکعب بتن و ۸هزار تن فولاد در این پروژه استفاده شده که در نوع خود بینظیر است.
وی با بیان اینکه پروژه بزرگمقیاس زیرگذر نیمه مسقف گویم تأثیر زیادی بر محور شمال غرب شیراز دارد و از نظر زیبایی نیز خاص است، ابراز امیدواری کرد که ادامه کار نیز با همین سرعت پیش رود تا به موقع تحویل مردم شود.
اسدی همچنین از شهروندان خواست که به دلیل ترافیک بالای روزهای پایانی سال، کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند تا در کاهش معضلات ترافیکی کمک کنند.
پیش از این رئیسکل دادگستری فارس در بازدید، از ابرپروژه زیرگذر گویم آن را پروژهای عظیم و ارزشمند دانست و اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برای اجرای این پروژه، دستبهدست هم دادهاند تا در کمترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد.
حجتالاسلاموالمسلمین سید صدرالله رجایینسب با ابراز رضایت از روند اجرای این پروژه اظهار کرد: مدیریت شهری بتواند این پروژه را در آستانه سال جدید و در ماه رمضان به مردم شیراز و فارس هدیه کند تا مردم بتوانند از خدمات این پروژه استفاده کنند.
وی خدمات ارائهشده به شهروندان در قالب اجرای پروژههای متعدد در شهر شیراز را قابل تقدیر دانست و گفت: تمامی این پروژههای اجراشده و در حال اجرا، پروژههای عمومی محسوب میشوند که همه مردم از خدمات آنها بهرهمند میشوند.
این مقام ارشد دستگاه قضایی فارس با تصریح بر مقوله بهرهمندی مردم از خدمات پروژههای شهری عنوان کرد: اگر در اجرای پروژههای عمرانی موانع و مشکلاتی وجود داشته باشد، دستگاه قضایی حمایت میکند تا با رفع این موانع، پروژهها هرچه زودتر به بهرهبرداری برسند و در اختیار شهروندان عزیز شهر شیراز قرار بگیرند.
شهردار کلانشهر شیراز نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت احداث ابرپروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم اظهار کرد: به دلیل اینکه محور شریانی زیر گذر گویم در گلوگاه ورودی چند استان کشور است و روانسازی ترافیک این مسیر در اولویت قرار دارد، بهصورت شبانهروزی در تلاش هستیم و با تمام مشکلات اقتصادی و جوی موجود بیوقفه پیش میرویم.
محمدحسن اسدی از همکاری شورای اسلامی شهر و خانواده بزرگ شهرداری شیراز و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) به عنوان پیمانکار پروژه قدردانی و بیان کرد: با استفاده از بهترین استاندارها و با جدیت و اهتمام ویژه پروژه زیر گذر نیمه مسقف گویم در حال پیشرفت است و قطعاً با اتمام کار، بزرگترین و زیباترین ورودی شهری را در میان شهرهای کشور شاهد خواهیم بود.
وی پروژه زیرگذر گویم را یک ابرپروژه حیاتی و مهم عنوان و تأکید کرد: پیشرفت پروژه باوجود پیچیدگی و حجم بالای کار بسیار خوب و قابلتوجه است و این موضوع نشاندهنده همکاری بین شهرداری و پیمانکار است که ماحصل آن یک فضای متفاوت و یک زیر گذر منحصربهفرد در سطح ملی خواهد بود.
این مقام ارشد شهری شیراز با اشاره به دشوار بودن اجرای زیرگذر گویم گفت: امروزه اجرای پروژههای عمرانی کار آسانی نیست و بهجز تأمین اعتبارات لازم، تملک و جابهجایی تأسیسات این پروژهها نیز باید با حساسیت بسیاری صورت بگیرد تا برای زندگی و معیشت ساکنان اطراف پروژهها کمترین مزاحمتی بهوجود نیاید.
کاظم اکرمی رئیس منطقه ۳ سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس نیز در این بازدید با ابراز خرسندی از مراحل اجرایی و پایانی ابرپروژه زیرگذر گویم گفت: درراستای ایجاد رفاه و آسایش برای مردم هرجا که لازم باشد و مستلزم حمایت ما باشد با قاطعیت در کنار مدیریت شهری خواهیم بود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در این بازدید اظهار کرد: وظیفه قانونی ماست که مسائل کلانشهری، بهویژه روند اجرای پروژههای عمرانی و عملیاتی را که حاکی از سرزندگی و اقدامات بسیار ارزنده مدیریت شهری است پیگیری کنیم.
کامران میرحاجی با اشاره به اینکه تلاشهای جوانان کشور در کارگاهها و پروژههایی عمرانی قابلتقدیر است، گفت: خلق پروژههای عظیم شهری که در حال حاضر در جایجای کلانشهر شیراز مشاهده میکنیم، حاصل تلاشهای جوانان کشورمان بوده و از این بابت به خود میبالیم و احساس غرور میکنیم.
وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه زیر گذر گویم خاطرنشان کرد: ضمن قدردانی از تلاشهای مجموعه بزرگ شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در پیشرفت این پروژه، آمادگی کامل خود را با همراهی دستگاههای قضایی و خصوصاً دادستانی مرکز استان فارس در خصوص رفع مشکلات مردم که دغدغه همه مسئولین است، اعلام میداریم.
لازم به ذکر است پروژه زیر گذر گویم با هدف جداسازی عبور و مرور محلی از عبور و مرور اصلی طراحی شده است. این پروژه به گونهای است که افرادی که قصد ورود به شهر یا خروج از آن را دارند، یا در حال ترانزیت کالا و ماشینهای سنگین هستند، باید از زیر گذر عبور کنند. در مقابل، افرادی که عبور محلی دارند و در محلات گویم فعالیت میکنند، میتوانند از مسیر بالایی استفاده کنند. یکی از مزایای مهم این زیر گذر، کاهش آلودگی صوتی و محیط زیستی در منطقه گویم است، که مهندسان از ابتدا به این موضوع توجه داشتهاند.
پروژهای مهم به طول ۲ کیلومتر در تراز ملی که شاید کمتر کسی میتوانست روزی ساخت آن را تصور کند. اما شهرداری شیراز در مهرماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی این پروژه را با وجود تملکهای بسیار و حجم گسترده خاکبرداری آغاز کرد. پروژه که سنگهای بزرگ جابجایی تاسیسات نیز در مسیر آن از سختی کار سخن میگفت.
همچنین ترافیک سنگین در مسیر تردد شریان اصلی ارتباطی استانهای فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد و محور شمالغرب به غرب شیراز سالها موجب رنجش شهروندان و مسافران بود که خوشبختانه با همکاری مردم، اهتمام شورای اسلامی شهر شیراز و همت شهرداری شیراز، این پروژه مراحل پایانی خود را میگذراند. این عملیات در سه نوبت به صورت شبانهروزی در حال انجام است و با اتمام مراحل زیباسازی و نورپردازی در 29 اسفند ماه به بهره برداری می سد تا با اتصال خود به آزادراه اصفهان- شیراز بتواند پاسخگوی حجم بالای ترددهای پیشبینیشده باشد.
پروژه بزرگمقیاس زیرگذر نیمه مسقف گویم تأثیر زیادی بر حملونقل و ترافیک ورودی شمال غربی شیراز خواهد داشت.
معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز درباره این پروژه بیان کرد: این پروژه امکان تردد همزمان ۳ مسیر تندرو در هر جهت و ۳ مسیر کندرو در هر جهت را فراهم میکند که درمجموع به ۱۲ مسیر عبوری میرسد و این در حالی است که در گذشته تنها ۵ مسیر وجود داشت و افزایش ۷ مسیر ظرفیت قابل توجهی را در حوزه حملونقل این محور ایجاد میکند.