شهردار شیراز خبر داد

فروش ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری

شهردار شیراز در آیین ورود دستگاه حفاری مکانیزه TBM به ایستگاه رحمت خط دو قطار شهری گفت: امسال با تدبیر مجلس شورای اسلامی و به منظور تسریع در عملیات احداث خط دو قطار شهری ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس حیدر اسکندرپور با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر مسیر قانونی برای فروش اوراق مشارکت طی شده و تا پایان سال این مبلغ به پروژه تزریق خواهد شد و علی رغم محدودیت های موجود اما با فرصت پیش آمده عملیات احداث خط دو سرعت بیشتری می گیرد.
شهردار شیراز خاطرنشان ساخت: طبق برنامه ریزی های انجام شده درصدد هستیم بلافاصله بعد از حفاری تونل، عملیات ریل گذاری و نصب تجهیزات ایستگاه ها را انجام دهیم و بهره برداری از خط دو را در فاصله زمانی پیش بینی شده آغاز کنیم.
مهندس اسکندرپور با اشاره به اینکه دستگاه TBM از شهرک میانرود تا ایستگاه رحمت به طول 3 هزار و 650 متر را حفاری کرده است، گفت: تاکنون عملیات اجرایی 5 کیلومتر از خط دو انجام شده است که بخش ابتدایی خط نیازی به حفاری نداشت و از ایستگاه رحمت تا ایستگاه آزادی نیز دستگاه TBM باید سه هزار و 650 متر دیگر را حفاری کند.
دکتر نواب قائدی نیز در آیین ورود دستگاه حفاری مکانیزه TBM به ایستگاه رحمت خط دو قطار شهری عنوان کرد: خط دو مترو در راستای توسعه عدالت اجتماعی و دسترسی مناطق کمتربرخوردار به خدمات حمل و نقل عمومی برای مجموعه مدیریت شهری اهمیت بالایی دارد و با توجه به ترافیک شدیدی که در محور شمالی- جنوبی شیراز وجود دارد، افتتاح خط دو مترو می تواند راهگشایی ترافیک این منطقه باشد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان ساخت: با توجه به تفاوت بین حفاری سنتی و حفاری با دستگاه مکانیزه TBM در حین عملیات برای تردد شهروندان مزاحمتی ایجاد نشد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این مراسم ضمن تشریح چگونگی نقشه برداری دقیق و عملکرد دستگاه TBM گفت: خط دو متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر به دو فاز تقسیم شده که فاز اول آن شامل ۱۰ کیلومتر از میانرود تا میدان آزادی و فاز دوم آن از میدان آزادی تا کلبه سعدی به طول ۵ کیلومتر تعریف شده است. عملیات حفاری ۱۰ کیلومتر فاز یک خط ۲ به دلیل جنس خاک با دستگاه حفاری مکانیزه TBM انجام می شود و حفاری ۵ کیلومتر باقی مانده  از میدان آزادی تا کلبه سعدی با تکنیک دیگری انجام خواهد شد.
مهندس مرادی اظهار کرد: دستگاه حفاری تونل (Tunnel boring machine) که به TBM شهرت دارد نوعی ماشین غول پیکر است که تقریبا در همه حفاری‌های تونل از آن استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب دستگاه های TBM این است که خرده سنگ و خاک حفر شده بصورت اتوماتیک روی ریل‌های موجود در آن خارج می‌شوند. در بیشتر مواقع این خاک و سنگ خارج شده در ساخت بتن برای خود پروژه استفاده می‌شود.
بر اساس این گزارش، خط دو قطار شهری شیراز به طول 15 کیلومتر و با 13 ایستگاه از شهرک میانرود آغاز و تا کلبه سعدی ادامه دارد. حفاری این خط از شهرک میانرود تا ایستگاه آزادی واقع در میدان آزادی با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه TBM انجام و از ایستگاه آزادی  تا ایستگاه سعدی به دلیل جنس زمین به صورت سنتی انجام خواهد شد. همچنین شهردار شیراز در پایان این مراسم به کارگران دستگاه حفار نفری یک‌میلیون تومان پاداش داد.

 


۱۳۹۷/۰۵/۰۵
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
تعداد بازدیدها : ۲۷۴
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید
sss

بارگذاری و بروزرسانی محتوا : اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز