بتن ریزی تقاطع سه سطحی امیرکبیر ـ مطهری ـ رحمت به صورت شبانه انجام شد

ارکستر شبانه کارگران روی پل سه سطحی

پله ها زیر پایمان لق می خورد، گاهی هم پایمان روی میلگردهایی که بینشان یک تخته، سیم پیچی شده است، می لغزد. ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه بامداد است. همراه با بیش از ۳۰ نفر از فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی روی عرشه پل که ارتفاعش به ۱۲ متر می رسد، با احتیاط راه می رویم. ابهت پروژه انگار در شب بیشتر به چشم می آید؛ به دور از دغدغه ترافیک و صدای بوق راننده های کلافه. پل، بیش از ۳ و نیم کیلومتر طول دارد؛ ما فقط بخشی از آن را روی عرشه پر از آهن و تخته و بتن های نمدار عرشه طی می کنیم؛ قرار است قسمت دوم عملیات بتن ریزی شبانه پل، امشب اجرا شود؛ یک سمفونی عمرانی در قالب ارکستری شبانه توسط کارگران و مهندسان شهرداری روی پل سه سطحی!


فرناز مرادپور/شهرراز/ ماشین‌های حمل بتن صف کشیده‌اند تا مثل چند شب گذشته، پای میلگردهای قدکشیده آهنی را در زمین محکم کنند. تنها طی دو شب، 900 متر مکعب بتن‌ریزی روی تقاطع سه سطحی امیرکبیر ـ مطهری ـ رحمت انجام شده است. این تقاطع بزرگ‌ترین پروژه در حال اجرای شهر شیراز و یکی از سخت‌ترین پروژه‌ها از نظر فنی است که در یکی دو ماه اخیر، با فعالیت فشرده روزانه و شبانه کارگران و مهندسان، عملیات اجرایی‌اش سرعت بیشتری گرفته تا زودتر تکمیل شود و گره‌گشای ترافیک ورودی جنوب غربی شیراز از محور امیرکبیر باشد.
اینجا بیش از 90 نفر روی عرشه ایستاده‌اند؛ شهردار شیراز با جمعی از اعضای شورای شهر و معاون فنی و عمرانی و رویس سازمان عمران با جمعی از مهندسان و کارگران و عوامل فنی پروژه که به زعم شهردار، حالا با انجام کارهای بزرگ، با اعتمادبه‌نفس به اجرای پروژه‌هایی در تراز ملی و بین‌المللی می‌اندیشند. شهردار شیراز بهانه این دورهمی شبانه را دلگرمی مهندسان و کارگران تقاطع سه سطحی امیرکبیر ـ مطهری ـ رحمت می‌داند که قرار است با تلاش شبانه‌روزی و تزریق اعتبار به صورت منظم و هفتگی، در دهه‌فجر به بهره‌برداری برسد.
حیدر اسکندرپور معتقد است نوسانات قیمت سکه و دلار، اولین و بیشترین تأثیر را بر میزان درآمد شهرداری داشته است. او می‌گوید: 4 برابر شدن هزینه‌ آهن‌آلات موردنیاز برای استفاده در تقاطع سه‌سطحی امیرکبیر یکی از نمودهای اثرگذاری نوسانات اقتصادی بر فعالیت شهرداری شیراز است؛ اما با تمام مشکلات اقتصادی هیچ پروژه‌ای متوقف نشده و تلاش می‌کنیم تا پایان 98 تمام طرح‌های کلان تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. البته به موازات تکمیل آنها، پروژه‌های جدیدی را هم شروع خواهیم کرد. هرچند معتقدیم پروژه‌های این چنینی باید در رینگ پیرامونی شهر اجرا شود تا ترافیک از مرکز شهر به شریان‌های پیرامونی منتقل شود.
شهردار شیراز با اشاره به اجرای کار بتن‌ریزی در این پروژه طی روزهای گذشته تاکنون، یکی از دلایل حجیم‌شدن پروژه‌ امیرکبیر را فرار از تملک و هزینه‌های سنگین آن عنوان می‌کند و می‌گوید: با تغییراتی که در طراحی این پروژه داشتیم، هم در هزینه تملک صرفه‌جویی شده است هم این امکان فراهم می‌شود که تقاطعی بدون چراغ راهنما را اجرا کنیم.
اسکندرپور با اشاره به افتتاح برخی پروژه‌ها بدون توجه به کامل‌بودن آنها، از اینکه برخی پروژه‌ها در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند، اما هنوز در بخش‌هایی مثل تأمین نور و روشنایی کامل نیستند ابراز نارضایتی می‌کند؛ شهردار بیان می‌کند: در کل اعتقاد دارم شب‌های شیراز روشن نیست؛ اما ما تلاش می‌کنیم افزون‌بر تکمیل تمام پروژه‌هایی که به لحاظ فضاسازی و نورپردازی با کاستی مواجه است، در آینده با نورپردازی‌های خوب، سیمای متفاوتی از شیراز را به نمایش بگذاریم.
او از دنبال‌کردن پروژه جدید محور تاریخی دروازه‌قرآن تا دروازه‌اصفهان، تکمیل پیاده‌راه سلامت، پروژه سینما، آمفی‌تئاتر و پارک‌آبی جنوب شیراز، پروژه‌های گردشگری شمال‌غرب شیراز و... به عنوان بخشی از طرح‌های آتی شهرداری خبر داد و تاکید کرد که حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در عمده پروژه‌های بزرگ محسوس است.
شهردار شیراز با بیان اینکه شهرداری در آینده تنها ساخت پارک و پل و نورپردازی و ... را دنبال کند و سایر پروژه‌ها به‌ویژه پروژه‌های اقتصادی با همراهی بخش خصوصی اجرایی شود، گفت: مشکل پروژه میدان قصردشت هم تملک است.
اسکندرپور با انجام مقایسه‌ای بین درآمدهای شهرداری شیراز در گذشته و امروز و در بیان کاستی‌های اعتباری، گفت: برابر اسناد موجود، شهرداری شیراز سه ماهه اول 92 بالغ بر 470 میلیارد تومان درآمد داشته، امروز باید حداقل 1200 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم تا با آن درآمد برابری کند؛ حال آنکه سه‌ماهه اول امسال شهرداری شیراز 170 میلیارد تومان درآمد داشته است. او با بیان اینکه تعهدات مالی این مجموعه به بانک شهر در زمینه تسهیلات و اوراق مشارکت بالغ بر 2550 میلیارد تومان است، گفت: سود این تعهدات از 24 تا 27 درصد است و این بار زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کند.
اسکندرپور با اشاره به دیدار روز سه‌شنبه خود با مدیرعامل بانک شهر، از تفاهم‌های اولیه برای مشارکت شرکت‌های زیرمجموعه این بانک در پروژه‌های آتی شهرداری خبر داد و تصریح کرد که واگذاری اجرای تراموا و خط سه قطار شهری شیراز به شرکت آتیه را مد نظر داریم که البته در سطح مذاکرات اولیه است. شهردار شیراز با بیان اینکه معضل ترافیک، عمده‌ترین مشکل کنونی مرکز شهر شیراز به شمار می‌رود، گفت: بهترین راهکار برای حل معضل ترافیک مرکز شیراز، اجرای تراموا است؛ این طرح را در دیدارهایی با شهرداران درسدرن و پراگ به مذاکره گذاشته شده و توافق‌هایی داشتیم. اسکندرپور تصریح کرد که اجرای این توافق‌ها نیازمند مذاکرات نهایی و طی روندهای قانونی خواهد بود.
 


۱۳۹۷/۰۴/۱۱
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز
تعداد بازدیدها : ۱۲۴
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید
sss

بارگذاری و بروزرسانی محتوا : اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز